Hemma igen efter senaste operationen

Jag opererades alltså igår för vad de trodde var en cysta på äggstocken. Det var bara en titthålsoperation så jag mår oförskämt mycket bättre än efter förra operationen. Lite uppblåst, väldigt trött och mörbultad men det kan man ju leva med. Dock visade det sig att det inte fanns någon cysta. Istället upptäckte man att jag har Endometrios med hopväxningar mellan äggstockarna och kringliggande vävnad som följd (tydligen så förklarar det ultraljudsbilden, det bildas nämligen hålrum mellan hopväxtningarna som kan se ut som cystor) så de frilade äggstockarna igen. Jag har alltså kvar båda mina äggstockar *win*

Jag vill också nämna den fantastiska personalen på Carlanderska. Bemötandet är fantastiskt, de tar verkligen hand om dig och de är extremt kunniga. Jaghar aldrig varit med om något liknande. Det var samma sjukhus där jag genomförde min förra operation och upplevesen var precis lika bra då 🙂

Vad är då Endometrios?

Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom då vävnad som liknar livmoderslemhinnan finns utanför livmodern. Endometrios kan bero på ”baklänges menstruation”, då menstruationsblodet med slemhinnan åker uppåt äggledarna i stället för neråt livmoderhalsen. Om immunförsvaret är mindre aktivt kan då inflammation uppstå vid de bitar slemhinna som slutligen fastnat någonstans. Det finns en ärftlig faktor i uppkomsten. Besvären försvinner vid klimakteriet.

I Sverige har ungefär tio procent av kvinnor i fertil ålder sjukdomen. Om du har mycket ont vid mens, riklig mens, ont vid samlag och/eller ont när du kissar eller bajsar bör du kontakta husläkare eller gynekolog.

Illustration: Svenska Grafikbyrån

Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan, endometrium, förekommer utanför livmodern. Vävnaden kan finnas var som helst i kroppen. Vanligast är att den finns i buken, till exempel på bukhinnan, på äggstockar, på urinblåsa eller på tarm, i ärr efter operationer i buken och i bristningar som uppstått i samband med förlossning.

Ärftliga och immunologiska faktorer kan tillsammans med så kallad retrograd menstruation, då en del av menstruationsblodet går ut i bukhålan via äggledarna, leda till att endometrios bildas.

Vid ofrivillig barnlöshet på grund av endometrios kan du ha möjlighet till provrörsbefruktning, IVF.

Symtom på endometrios

  • Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar.
  • Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen.
  • Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm.
  • Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta.
  • Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden.
  • Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios.

Källa: Vårdguiden och Wikipedia

15 kommentarer Lägg till din

  1. Petra Haraldsson skriver:

    Hej!
    Jag har varit i kontakt med dig innan ang. din hysterektomi.
    Så nu är jag jättenyfiken hur det kommer sig att dom sett endometrios efter du gjort hysterektomin?
    Hittade dom inte det när dom tog bort livmodern?
    Har du haft ”mensblödningar” efter din hysterektomi eftersom du lämnade kvar livmoderstappen?(har läst att en del kan ha det)
    Jag ska ju göra min hysterektomi i början av november pga åderbråcken, men har ju fått ”misstanke om endometrios” som diagnos innan. Därav min nyfikenhet……:)
    Hälsningar Petra
    Ps. Du har ingen mailadress man kan nå dig på? Känner att mina inlägg blir väldigt långa…:)

    1. Helena skriver:

      Hej 🙂
      De upptäckte vad de trodde var en cysta på äggstocken vid första återbesöket och även på de två efterföljande besöken (de ville se om den skulle försvinna av sig självt). Jag har alltid haft väldigt ont vid mens, men tydligen så var detta inget de upptäckte vi operationen så jag vet inte exakt hur omfattande det var då.. Efter op började jag få int ibland när jag tränade och vid sex vilket ju också kan vara en cysta så det ifrågasatte jag aldrig.
      Jag har inga mensblödningar, men tydligen kan man ha det även vid endomytrios (trots att livmodern är bortagen) så det är nog väldigt individuellt. Jag är personligen mest nöjd med att jag aldrig behöver ha mens igen 😉
      Prata med kirurgen om det innan din operation så har de möjlighet att kolla upp det när de ändå är inne och grejar 🙂
      Jag skulle gärna lämna ut min mail, men är rädd att jag dör spam-döden om jag gör det här… :/
      Varma hälsningar
      /Helena

      1. Petra Haraldsson skriver:

        Hej igen!
        Nä, nån spam-död låter ju inte så trevligt, så det förstår jag:).
        Jo, jag får väl be dom ”rota runt” lite extra när dom ändå öppnar upp mig:).
        Har en syster som har endometrios, och har en magkänsla av att jag även kan ha det eftersom jag får febertoppar och blöder från tarmen ibland (vilket man kan göra när man har endo).
        Du får ha det så bra o hoppas dina smärtor släpper nu efter titthålsoperationen.
        Hälsningar Petra

      2. Helena skriver:

        Ja det låter ju troligt 🙂
        Man kan ju medicinera mot det också.
        Har faktiskt lite ondare idag, men det är helt ok.
        Ta hand om dig. Operationen kommer gå bra!

      3. susanneserrander skriver:

        Hej vännen!

        Försökte ringa dig samma dag som du ringde men telefonen var inte på?

        Hur mår du? Hur har det gått?

        Kram

        Skickat från min iPhone

        4 okt 2013 kl. 15:21 skrev ibendidontbreak :

        > >

  2. Jeanette skriver:

    Hej ! Jätte glad att jag hittade hit till din sida. Av en tillfällighet när jag slog på träning efter tarmvred eller bukoperation så poppade din blogg upp. Även om vi inte har drabbats av samma åkomma så har jag älskat träning o hållt på med träning precis som du. Att hitta tillbaka utan råd eller erfarenheter av hur man hittar tillbaka efter en operation är inte lätt att hitta. Hoppas att du är på väg tillbaka och mår lite bättre. Den 21/9 drabbas jag av ett akut tarmvrede och måste akut opereras. Det blev en chock . Fyra veckor kvar tills min fortsatta väg till PT bromsades upp abrupt. Nu blir det till att starta om från början. När jag låg och tyckte synd o mig själv för att jag inte skulle få gå min utbildning och träna om dagarna så började jag surfa på nätet och då hittade jag hit. Hoppas att du snart kan finna ork och glädje att blogga igen för du är inspirerande och har en otrolig kämparglöd som orkar skriva om alla dina operationer och din träning mm. Jag får kolla in på din sida då och då och se om du snart är tillbaka. Krya på dig Jeanette

    1. Helena skriver:

      Åh vad glad jag blir! Tusen tack för att du säger det. Jag hade själv svårt att hitta info och det är anledningen till att jag började blogga. Tråkigt att du råkat ut för det, men jag tror att din upplevelse ger dig en sorts styrka som du kan ta med dig i framtiden. Hoppas du mår bättre (lite för varje dag). Vad gäller träning så gör det du kan, varken mer eller mindre. Snart är du tillbaka 🙂

  3. pia skriver:

    Hej:) blev op den 19/9 och har sökt efter typ eftervård hysterektomi och din sida pluppa upp!så bra att få läsa hur andra känner och upplever. Tycker nu efter 5 v. Så blöder jag lite mer men inte mkt o va skönt att läsa att så kan d vara. Har blött lite hela tiden ..men man blir lite orolig. Var på ett återbesök i måndags och enl läkaren va detta normalt..

    1. Helena skriver:

      Hej!
      Vad glad jag är att du hittat hit 🙂
      Ja, jag tycker det är viktigt att dela med sig av sina erfarenheter när det gäller sådant här. Det är så många som drabbas och ändå pratar nästan ingen om det. Blev tokig på det och började blogga.
      Att blöda lite mer är helt naturligt när stygnen släpper. Det du behöver hålla koll på är att du inte börjar blöda väldigt kraftigt eller får feber, då är det akuten direkt.
      Hoppas att du mår bra?
      Själv återhämtar jag mig efter operation 2 (titthål denna gång, och alltså inte lika jobbigt) och mår riktigt bra. Hysterektomin var helt klart kanske inte det roligaste jag gjort, men å andra sidan så mår jag bättre än på mycket länge och så slipper jag mensen 😉

  4. Jeanette skriver:

    Hej Helena ! Ursäkta att jag skriver igen så här tätt inpå men jag känner mig desperat. Min första läkare påstod att det var helt ok att börja med lätt styrketräning ett par veckor efter operation. Det köper jag rakt av. Till och med de tre första månaderna. Igår ringde mig en kvinnlig läkare och tyckte inte jag skulle oroa mig så mycket över vad jag bör äta eller inte äta utan leva ett normalt liv. Sedan kom det mindre roliga. Jag hade tänkt gå andra delen till styrketräningsinstruktör i själva PT utbildningen nu den 5/10 men så blev ej fallet. Jag har styrketränat i över 20 år och för mig tyngre styrketräning. Jag har velat gå upp några kilo i vikt och bli stark. Det hon rådde mig till framöver var att istället för att styrketräna så skulle jag börja jogga eller simma (även framöver)så att jag inte skulle dra på mig ett bråck. Det är säkert jätte bra men jag är en inbiten styrketräningsfreak och älskar det av hela mitt hjärta. Min fråga är då till dig , fick du en massa råd om att inte styrketräna då du också gjort ett ingrepp i bukhålan eller strax under ?
    Mitt ärr är identiskt med ditt, vertikalt och jag känner igen förändringen av ärrläkningen. Maila om du får tid. Hoppas att det går bra för dig ! Kram
    Jeanette

    1. Helena skriver:

      Hej,
      Rådet jag fick var ingen träning alls de 6 första veckorna (bara gång i princip) och efter det en upptrappning av träningen, men då främst cardio + träning där jag använder den egna kroppsvikten som motstånd (TRX främst + pilatesboll senare).
      Det är jätteviktigt att du inte går in för hårt, men det behöver inte betyda att du inte kan träna ordentligt om du förstår vad jag menar?
      Bråck vill du absolut inte ha och om du tar i för mycket kan du riskera att läkningen tar längre tid (har kompisar där just det hänt, de är fortfarande inte ikapp mig).
      Jag tyckte själv att det kändes väldigt tydligt vad jag kunde och inte kunde göra. Tänk smart när du tränar, kan du träna samma muskler på ett sätt som inte lägger samma belastning på magmusklerna? Prata med en PT (du har säkert bra koll själv, men de har perspektivet ”vad som är bra för dig just nu” istället för ”vad jag vill kunna göra just nu” som du själv har). Jag tror inte riktigt att du kan bygga så snabbt inpå OP, men du kan definitivt träna, hålla formen och kanske t.o.m bättra på den om du tränar rätt.
      Vet inte om det var så mycket till hjälp?
      Kan snacka med min PT i morgon om han kommer ihåg när vi började lägga på vikter om du vill?
      /Helena

      1. Jeanette skriver:

        Hej ! Tack för att du tagit dig tid och svarat på mina frågor. Kändes hoppfullare än innan. Jag tänker vara försiktig och absolut lyssna på min kropp. Nej , jag vill absolut inte ha ett bråck ovanpå det här. Är så trött på att känna mig ur form men jag måste tänka om och göra rätt. Jag ska prata med en PT när jag orkar. Får du möjlighet när du träffar din PT så hör gärna. Jag vet att det är väldigt individuellt men jag kan kanske få ett någorlunda tidsperspektiv (givet vis både lägga till och dra ifrån). Tack än en gång för hjälpen . Jeanette

      2. Helena skriver:

        No problem 🙂
        Snackade med honom nu när vi körde morgonpass och så här såg det ut för mig. V6 (efter OP) började träna, mest cardio. V7 crossfit och TRX. V9 skivstång för första gången (började försiktigt och lade på mer när det kändes ok). Viktigare att göra övningarna rätt än att köra tung vikt och riskera skada kände jag.
        Som du säger är det individuellt men detta kanske ger dig en liten hint.
        Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer och jag är intresserad av att höra hur det går för dig 🙂
        /Helena

  5. Jeanette skriver:

    Tack gulliga Helena för att du dels svarat så snabbt och dels visat den omtanke och engagemang som du gjort. Nu gäller det för mig att inte dra iväg utan hellre vara lite för försiktig och skynda långsamt. Jag är ju minst sagt förälskad i marklyft men det lär få vänta och får bli min slutdestination. Bara att du fått börja med skivstång i vecka 9 låter ju grymt. Hoppas min kropp oxå vill hänga på i det tempot. Skulle det inte funka så får jag väl vänta ett tag till men det du berättar känns lovande. Känns bra att om det dyker upp frågor längs vägen så kanske jag kan höra med dig. Ska bli roligt att höra hur det går för dig oxå. Vi hörs snart ! Jeanette

    1. Helena skriver:

      🙂 det var så lite så. Är bara glad om jag kan hjälpa. Don’t be a stranger och lycka till med allt nu!
      /Helena

Lämna en kommentar